کرونا و کسب و کارهای کوچک

حتماً تا کنون اطلاعات شما در رابطه با ویروس Covid_19  و رعایت بهداشت فردی و فاصله اجتماعی کامل شده است. علاوه بر این موضوع بهتر است حتماً در این دوره بحران ویروس کرونا تمام آنچه برای سر پا ماندن کسب و کارتان نیاز است را نیز شناسایی کنید.

در این مقاله به بررسی نظرات کارشناسان بازاریابی در کسب و کارهای کوچک  در دوران بحران کرونا می پردازیم.

چنانچه شما نیز دارای کسب و کار کوچکی هستید، حتماً سوالات زیر برایتان پیش آمده است.

  • کرونا بر کسب و کار ما چه تاثیری خواهد داشت؟
  • چگونه در دوران بحران کرونا برای کسب و کارمان بازاریابی کنیم؟
  • آیا در این دوران نیازی به بازاریابی می باشد؟

قطعاً پاسخ این سوال آری است.

استراتژی های دوران بحران کرونا

لازم است بدانید کسب و کار هوشمند، آن کسب و کاری است که همواره تهدیدها را به فرصت ها تبدیل می کند. مشخصاً چنانچه منتظر بمانیم تا بدانیم این بحران تا کجا ادامه خواهد داشت، بازنده این میدان ما خواهیم بود. بنابراین تنها کاری که می توان در این دوران تهدید انجام داد، پیدا کردن راه حل و فرصت است.

اولین گروهی که از این فرصت استفاده کردند تولیدکنندگان محصولات بهداشتی و داروئی می باشند. این دوران با تمام بحران های موجود می تواند فرصتی طلایی برای آن ها باشد. آموزش های آنلاین، فروشگاه های اینترنتی نیز از نمونه های بارزی هستند که می توانند این تهدید را به فرصتی طلایی برای خود تبدیل کنند.

اما کارشناسان بازاریابی برای اکثریت دیگر کسب و کارها، استراتژی های زیر را برای دوران بحران کرونا پیشنهاد می کنند:

۱ . بازاریابی رسانه های اجتماعی (Social Media Marketing )

در دنیای کنونی کمتر کسی را می بینیم که از شبکه های اجتماعی اطلاعی نداشته باشد. بیشتر افراد به خصوص در این دوران قرنطینه در خانه، بیشتر وقت خود را در شبکه های اجتماعی می گذرانند. بسیاری دور کاری می کنند. کودکان و دانش آموزان در خانه تحت آموزش های آنلاین قرار گرفته اند.

با تمام این تفاسیر اهمیت شبکه های اجتماعی بیش از پیش افزایش یافته است. این زمان همان زمانی است که شما نیز باید حضور خود در رسانه های اجتماعی افزایش دهید.

۲ . بازاریابی ایمیلی (Email Marketing)

روابط خود را با مشتریان در این دوران نیز حفظ کنید. مطالب مهم کاربردی را به مشتریان خود ارسال کنید. محصولات خود را در این ایمیل ها به مشتریان بهتر بشناسانید. تا جایی که امکان دارد از نظرات آن ها نیز استفاده کنید. با توجه به نوع محصول خود هر آنچه که فکر می کنید می ‌توانید در این دوران برای مشتریان شما نیز مفید باشد، ارسال کنید.

در این دوران ایمیل مارکتینگ هم برای مشتریان B2B و هم B2C بسیار می تواند بسیار اثربخش باشد.

۳ . بهینه سازی موتور جستجو سئو (SEO)

با توجه به ماهیت کسب و کارتان سئو کسب و کارتان را قوی کنید، تا در موتورهای جستجوگر گوگل در رتبه خوبی قرار گیرید. طوری در این زمینه پیشرفت کنید که بتوانید در صفحات اول گوگل قرار گیرید. نهایت تلاش خود را در این زمینه داشته باشید.

۴. تبلیغات در گوگل و شبکه های اجتماعی

تبلیغات اولین موضوعی است که اکثر کسب و کارها در دوران بحران آن را متوقف می‌کنند. دلیل این موضوع نیز تصور غیر ضروری بودن تبلیغات در این دوران و هزینه اضافی آن است که تصوری کاملاً اشتباه است.لازم است بدانید که قدرت خرید عده ای از مردم در این دوران همچنان مانند گذشته است.

پس بیدار بمانید نگذارید که مردم شما را فراموش کنند همچنان حضور خود را اعلام کنید.

کرونا و کسب و کارهای کوچک

راهکارهایی که در دوران کرونا به شما یاری می رساند

به ارتباط برند خود با مشتریان در آینده فکر کنید. در این دوران امید و اعتماد را در آنها افزایش دهید. چنانچه عده‌ای از کارکنان شما دور کاری می‌کنند، با اعلام این موضوع مسئولیت اجتماعی خود را نیز به آن ها نشان دهید.

با این کار به مشتریانتان نشان می دهید که شما هم جهت قطع زنجیره کرونا تمام تلاش خود را کرده اید و در عین حال هنوز هم آماده ارائه خدمت به آن ها هستید.

کسب و کارها بایستی تلاش کنند تا از شرایط موجود بتوانند با چالش‌های کمتر عبور کنند و تاب آور تر شوند. تاب آوری سازمانی مفهومی است که برای مقابله سازمان با مخاطرات محیطی و موقعیت های چالشی به کار گرفته می شود. این مفهوم موجب تقویت نگرش و رفتارهای سازنده رهبران سازمان شده و توانایی شرکت را در مواجهه با بحران های پیش رو بهبود می بخشد.

با ارتقای سطح تاب آوری، سازمان در برابر مشکلات مقاومت بیشتری از خود نشان داده و مدیران نیز تصمیمات صحیح تری را برای بقا و پایداری اتخاذ می کنند.

کرونا و کسب و کارهای کوچک

۸ ویژگی سازمان های تاب آور

برای غلبه بر بحران ویروس کرونا تقویت ویژگی های زیر در سازمان پیشنهاد می‌گردد:

پذیرش و درک واقعیت

باید پذیرفت که شرایط عادی به شرایط اضطراری مبدل گشته است که در صورت عدم انطباق با این شرایط، ماندگاری شرکت‌ها با مخاطره جدی مواجه خواهد شد.

افزایش تحمل ابهام

در این دوران پاندمی کورونا ویروس انتشار اخبار و گزارش‌های مختلف از سراسر جهان و اطلاعات ناکافی و گاهی غیر شفاف تاثیر زیادی در تصمیم گیری مدیران خواهد گذاشت.

بنابراین با بالا بردن تحمل ابهام باید بتوان در رویارویی با چالش ها توانمندتر اقدام کرد و امنیت روانی سازمان را حفظ نمود.

ایجاد تیم های کاری تخصصی

با شکل دهی و حمایت از تیم های کاری مختلف در زنجیره تامین، تولید، بازاریابی و فروش، مالی، توزیع، خدمات پس از فروش، منابع انسانی زمینه هم افزایی را می توان در سازمان فراهم کرد.

باید بدانیم بدون کمک گرفتن از نیروهای متخصص در سازمان نمی‌توان بر مشکلات این بحران به راحتی غلبه نمود. بنابراین در مقابل با بحران کرونا بهتر است  تیم های کاری متخصص تشکیل دهیم و آن را قدرت بخشیم و روحیه کار تیمی را تقویت کنیم.

تصمیم گیری مبتنی بر تحلیل

با توجه به شرایط تحمیلی بحران کرونا مدیران کسب و کارها ممکن است دست به اقدامات اضطراری بزنند. اما این موضوع نباید سبب شود تا آن ها شتابزده عمل کنند. در تمامی کسب و کارها تحلیل اطلاعات مهمترین موضوعی است که نباید از آن غافل بود.

شناسایی نقاط اهرمی

نقاط اهرمی محل هایی از یک سیستم پیچیده هستند. یک تغییر کوچک در این نقاط می‌تواند تغییرات بزرگی را در همه اجزای سیستم به همراه داشته باشد. بهتر است در این دوران این نقاط شناسایی شوند و با تمرکز بر آن ها فعالیت های سازمان و ارائه خدمات به مشتریان بهبود یابد.

 اطلاع رسانی به هنگام

اطلاع رسانی و شفاف سازی تصمیمات و اقدامات سازمان به ذینفعان از جمله تامین کنندگان کارکنان، عرضه کنندگان، مشتریان و سهامداران فعالیت‌های ارزشمندی است که همراهی موثر آنان را در پی خواهد داشت. این موضوع باعث جلب اعتماد و اطمینان ذینفعان از بروز تنش های احتمالی آینده خواهد بود.

اقدامات کارآفرینانه و خلاقانه

در این دورانی که هنوز بسیاری از مسائل نامفهوم باقی مانده است و مشخص نیست تا چه زمانی ادامه خواهد داشت، شرکت ها و استارتاپ ها نیازمند اقدامات کارآفرینانه در بسیاری از مسائل خواهند بود. از جمله این موارد تامین مواد اولیه، یافتن منابع جدید، تغییر نحوه ارتباط با مشتریان، اصلاح ارتباط با مشتریان و شناسایی حوزه های جدید تر خواهد بود. در این دوران با تمرکز و تفکر به یاری کارکنان خود به کشف فرصت های جدیدتر بهره‌برداری از ظرفیت های موجود بپردازید.

همدلی با کارکنان

برای تمامی انسان ها مواجهه با این بحران بزرگ بسیار تفکر برانگیز است. همواره سعی کنید که در این دوران نیز برای کارکنان خود ارزش قائل شوید. در این دوران آن ها را مورد توجه قرار دهید که بدانند شما برای آن ها ارزش قائل هستید تا بتوانید از استعدادهایی که تاکنون از آن ها استفاده نشده، نهایت بهره را ببرید.

در نهایت اینکه در دوران بحرانی حضور ویروس کرونا به  گونه ای اقدام کنید که پس از پایان یافتن آن و مشاهده تصویر گذشته عملکرد تحسین آمیزی از خود به جا گذاشته باشید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *