ورق آکریلیک

آشنایی با آکریلیک

آکریلیک چیست؟

ورق یا شیشه‌های آکریلیک با نام علمی پلی متیل متاکریلات (PMMA) و با نام‌های تجاری بسیاری همانند پلکسی گلس یا پلکسی گلاس (Plexiglass) شناخته می‌شوند. این ماده پلیمری بسیار سخت و شفافیت آن بالاتر از شیشه است و سطح آن براق و در مقابل عوامل جوی و پرتوهای نور خورشید مقاومت بسیار بالا و درصد جذب رطوب پایین و مقاومت کششی بالایی دارد.

تاریخچه

آکریلیک در سال 1928 میلادی توسط ویلیام چالمرز و اتو رون و والتر بار تولید شد و برای اولین بار در سال 1933 با نام تجاری پلکسی گلس توسط کمپانی Rohm و hass به بازار فروش عرضه شد.

آکریلیک در گذشته جایگزینی اقتصادی برای ورق‌های پلی کربنات بود و به نسبت پلی کربنات مقاومت کششی، خمشی و شفافیت بالاتری دارد. همچنین آکریلیک به نسبت پلی کربنات مواد شیمیایی مضری مانند بیسفنول ای (bisphenol-A) را در فرمول شیمیایی خود ندارد.

آکریلیک را می‌توان با استفاده از چسب سیانواکریلات (بیشتر با عنوان superglue شناخته می شود) و یا با استفاده از حرارت و یا با استفاده از حلال‌هایی مانند دی کلرومتان (یا تری کلرومتان) به هم چسباند که این روش های اتصال، کاملا شفاف و بی رنگ هستند.

برای کسب اطلاعات بیشتر در ارتباط با انواع چسب آکریلیک به این مقاله مراجعه فرمایید.

مشخصات فیزیکی

آکریلیک ماده‌ای سخت و سبک وزن است که چگالی آن در حدود 1.17 تا 1.2 گرم در هر سانتی‌متر مکعب می‌باشد که تقریبا نصف چگالی شیشه است. همچنین مقاومت در برابر ضربه آکریلیک از شیشه و پلی استایرن بیشتر است ولی مقاومت آن در برابر ضربه به مراتب از پلی کربنات کمتر است. آکریلیک در دمای 460 درجه سانتی‌گراد مشتعل می‌شود و می‌سوزد و مواد حاصل از احتراق آن دی اکسید کربن، مونوکسید کربن، آب، ترکیبات شیمیایی با وزن مولکولی پایین و فرمالدهید است.

سایر خواص فیزیکی آکریلیک به شرح زیر است:

 

خاصیت مقدار واحد
چگالی 1.18 گرم بر سانتی متر مکعب
مقاومت کششی 70 مگا پاسکال
بیشینه دمای کاری 50 سانتی گراد
جذب رطوبت 0.3 درصد
دمای ذوب 220-240 سانتی گراد

 

گذردهی نور در ورق آکریلیک با ضخامت 3 میلی متر در حدود 92 درصد است. همچنین نور ماورای بنفش با طول موج کمتر از 300 نانومتر از ورق آکریلیک عبور نمی‌کند.

کاربردها

از آنجایی که آکریلیک شفافیت، مقاومت و طول عمر بالایی دارد، به عنوان یک ماده بسیار پرکاربرد که استفاده فراوانی در صنایع مختلفی مانند تولید لنز، شیشه‌ها و چراغ‌های خودرو، وسایل نورپردازی، شیشه‌های ساختمان، صفحات ضد گلوله، تابلوها، انواع استند ها، سرویس‌های بهداشتی، صفحات نمایشگر، مبلمان و بسیاری صنایع دیگر دارد، شناخته می شود.

 

منابع:

  1. https://en.wikipedia.org/wiki/Poly(methyl_methacrylate)
  2. https://www.azom.com/article.aspx?ArticleID=788
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *